RE-INTEGRATIE SPOOR 2

Focus op mogelijkheden



Sinds de inwerkingtreding van de Wet verbetering poortwachter in 2002, zijn werkgevers verplicht zich in te spannen om langdurig ziekteverzuim te beperken. Medewerkers die niet verder kunnen in hun eigen werk moeten door hun werkgever geholpen worden om ander passend werk te vinden. Eerst binnen het eigen bedrijf, als dat niet lukt daarbuiten.


Wanneer spoor 2? 

 

Wanneer na 1 jaar ziekte niet zeker is dat een medewerker binnen 3 maanden volledig in eigen werk kan terug keren, wordt bijna altijd een spoor 2 ingezet. Dit wordt geadviseerd door een arbeidsdeskundige, naar aanleiding van het arbeidsdeskundig onderzoek dat na het eerste ziektejaar wordt ingezet.

 

Werkgever is specialist in zijn eigen vakgebied of producten en heeft waarschijnlijk weinig of geen ervaring met re-integratiebegeleiding spoor 2. Als senior re-integratieadviseurs kunnen wij van dienst zijn om de medewerker goede en adequate re-integratiebegeleiding te bieden. Begeleiding die voldoet aan de eisen van het UWV.

 

 

Onze werkwijze

 

Binnen onze dienstverlening werken we met een trajectplan. Dit wordt opgesteld naar aanleiding van een kennismaking/ intakegesprek met de medewerker. Leidend voor de invulling van het traject zijn de Functie Mogelijkheden Lijst (FML) die door de bedrijfsarts is opgesteld en de resultaten vanuit het arbeidsdeskundig onderzoek dat na 1 jaar ziekte wordt afgenomen. In het trajectplan werken we met het persoonsprofiel én het zoekprofiel van een medewerker. Daarnaast maken we duidelijk welke stappen nodig zijn om een medewerker weer in passend werk actief te krijgen.

 

Belangrijk is om bij de start van het traject aandacht te hebben voor het mogelijke verlies van de eigen baan, rouw bij baanverlies. Medewerkers werken soms al jaren in een functie of in een organisatie en hebben het gevoel dat ze nu “opeens weg moeten”, dat ze afgeschreven worden.  Om vervolgens samen te proberen de focus te verleggen en te gaan onderzoeken wat nog wél kan.

 

We gaan aan de slag met het verbeteren van sollicitatievaardigheden en het helder krijgen van mogelijk passende functies. Daarbij maken we vaak gebruik van werkervaringsplaatsen (WEP). Dit is een mooie manier om in de luwte een herstart in werk te kunnen maken. Op de WEP kan een medewerker onderzoeken of een functie daadwerkelijk passend is. Ook kan de medewerker onderzoeken wat zijn of haar belastbaarheid in werk op de werkplek is en indien mogelijk uitbouwen. De afspraken voor de WEP worden vastgelegd in een WEP-overeenkomst. 

 

Iedere 6 weken wordt een voortgangsrapportage opgesteld. Deze rapportages kunnen, indien aan de orde, bij de WIA-keuring in het re-integratiedossier van de medewerker aan het UWV worden overlegd. Uiteraard bereiden we de gesprekken voor de WIA-keuring met de medewerker voor. Als de medewerker er prijs op stelt, gaan we ook mee naar de gesprekken t.b.v. WIA-keuring bij het UWV.   

 

In het re-integratietraject 2e spoor houden wij van korte lijnen: heldere communicatie en onderling overleg bij mogelijke veranderingen in de situatie van de medewerker of bij problemen in het re-integratietraject.